Нестандартни подходи за обучение в областта на климата бяха представени в българския павилион на СОР28

В деня, посветен на децата и младите хора на климатичната конференция СОР28 в Дубай, с домакинството на Министерството на околната среда и водите в българския павилион бяха представени забавни и ангажиращи начини за обучение в областта на климатичната политика и проблемите на климатичните изменения.

В панела „Подходи, които привличат младите хора да се обучават в областта на климата“ бяха представени образователни програми, научни дейности, разказване на истории и игри, които доближават климатичните промени до хората, провокират въображението им и предизвикват тяхната ангажираност.

Доц. д-р Марина Стефанова - заместник-декан  на Факултета по икономика и управление на Софийски университет "Св. Климент Охридски", представи видео, посветено на климатичните промени и борбата с тях, разработено съвместно с 60 студенти и експертите на MP Studio. Очаква се то да бъде представено в 3D версия в София през януари, след което и в още над 10 града на страната и да достигне до хиляди хора. „Това е начин за свързване на научните данни, представяни в академичното обучение, с практическото им приложение и да бъде заявена позиция“, каза Стефанова.

„Настолната игра с карти Climate Fresk е друг начин за ангажиране на младежите с климатичните проблеми, с връзката между причините и последиците, което ще им помогне, работейки в екип, да развият нови знания и умения“, разказа Пиер Бенрегиг - координатор на групата Climate Fresk. Играта има и детска версия, но може да се играе и от възрастни, включително от хора, отговорни за климатичните политики. Вече е представена в над 150 страни и има хиляди професионални играчи, т.нар. "фрескъри".

Българската "Кинетик Аутомотив" представи разработките си на професионални електрически колички за картинг, които са десетки пъти по-безшумни и с по-ниски емисии от бензиновите. „Така можем да покажем, че скоростта и мощността могат да съществуват съвместно с устойчивостта“, каза основателят и управител на компанията Теодосий Теодосиев. „Интересът на младите към технологиите се насърчава от програма на компанията, която им дава възможност сами да сглобят електрическа картинг количка, като по този начин научават много както за точните науки, така и за устойчивостта и стават посланици на отговорно поведение към околната среда“, допълни той.

„От дискусията се очертават три послания - обобщи модераторът на събитието Кристина Де Бройн, представител на УНИЦЕФ в България. - Първото е, че ученето през целия живот има огромно значение, когато става дума за образование в областта на климатичните промени. Второто е за хоризонталния подход във всичко, което се прави – в усилията на всички сектори, и трето – да се мисли за развиване на умения чрез дизайн и за важността на наратива, който се използва“, заключи тя.